Samarbete

Wine Table Stockholm AB

Rehnsgatan 24
113 57 Stockholm

Bild på DJUCE – kvalitetsvin på burk

DJUCE – kvalitetsvin på burk

Bild på Pär Strömberg
Pär Strömberg Chefredaktör & Vinskribent

Lästid: 7 minuter

Wine Tables Pär Strömberg har träffat Pontus Lindqvist som till vardags importerar vin från ”the other Europe” under namnet Wine Waves. På Djuce är Pontus produktansvarig för vinet och är den som kvalitetssäkrar all "juice" hos vinproducenterna inför burkpaketeringen under egen etikett.

Wine Table har träffat Pontus Lindqvist som till vardags importerar vin från ”the other Europe” under namnet Wine Waves. På Djuce är Pontus produktansvarig för vinet. Han jobbar tillsammans med ett antal internationella ambassadörer med att köpa vin från några av Europas bästa hantverksmässiga vinmakare och ”buteljera” det på burk, och tillsammans med det växande Djuce-teamet är han är i full fart med att utveckla och pusha gränsen för hur vin kan konsumeras och i vilka sammanhang. 

Grundarna av Djuce har bakgrund som bolagsbyggare, bland annat den kreativa byrån House of Radon och klädmärket ASKET. För ett par år sedan sålde de Radon och började nästa projekt, utmaningen att bygga ett globalt varumärke inom vin likt de som finns inom öl och sprit. Tidigt i researchen insåg de att mycket av ett vins negativa påverkan på klimatet beror på förpackning och transport. När de i nästa steg hittade en graf hos systembolaget som visade att man kunde sänka CO2- utsläppen på förpackningar med 79 procent genom att byta traditionell glasflaska mot burk var valet självklart. Satsningen på högkvalitativt och hållbart producerat vin paketerat i aluminiumburk var igång och Djuce föddes. 

vin på burk djuce

– Jag anslut några månader senare eftersom jag kände ena grundaren, Philip Marthinsen, genom en gemensam vän. Utöver grundarna och kärnteamet har vi också byggt en grupp med ambassadörer, kända sommelierer och vinpersonligheter som bildar ett kontaktnät till vinmakare över hela Europa och en fil in i marknaderna vi riktar oss mot, inleder Pontus. 

Målet var att nå en global marknad direkt och siktet är inställt på att Djuce vinburkar kommer att finnas representerade i USA, Kanada, Storbritannien och samtliga länder i Norden samt ett antal länder på den europeiska kontinenten som ett första led. Genom sina partners förväntas Djuce att nå distribution både i retail, dagligvaruhandel, monopolmarknader, wine shops och horeca. Inom EU jobbar de även med en egen e-handel där de kan leverera vin direkt hem till kunder. 

grundare djuce
Philip Marthinsen och Pontus Lindqvist

Djuce viner finns idag representerade på ett antal utvalda restauranger, hotell och barer i Norden och Tyskland och såldes initialt genom Pontus bolag Wine Waves.

– Att vinerna såldes via Wine Waves i Sverige handlade bara om att det var ett logistiskt smidigt sätt att komma igång i början, då Djuce saknade rätt logistiklösningar och tillstånd vid uppstart, förklarar Pontus

Djuce som företag och projekt är egentligen helt frikopplat från Pontus vinimportfirma Wine Waves och idag är det vinimportören Provinum som är leverantör till den svenska marknaden och monopolet och med dem kommer en större aktivering genom Systembolaget att genomföras, både genom fasta och beställningssortimentet samt tillfälligt sortiment.

– Vi source’ar vinerna genom det kontaktnät som jag, och i förlängningen våra ambassadörer, byggt upp genom åren. På monopolmarknaderna uppstår det ibland konflikt då vissa producenter redan har etablering och närvaro. Men vi har löst det och vi kommer kunna anpassa erbjudandet till varje marknad genom att jobba proaktivt med respektive importör, förklarar Pontus.

burkvin

I USA och Storbrittanien är konkurrensen stor, även om de flesta aktörer valt den mest uppenbara strategin om att presentera billiga och enklare bulkviner. Konkurrensen inom burkvin är dock outvecklad och de flesta viner håller inte tillräckligt hög standard rent smakmässigt. Inom EU finns det fortfarande få aktörer men det indikationer som tyder på att det kommer att ändras inom en snar framtid. 

– I nuläget är vår uppfattning att vi snarare konkurrerar med vin på vanliga glasflaskor, så utmaningen blir att växa antalet konsumenter av kvalitativt vin på burk. Här har vi såklart ett arbete att göra rent kommunikativt där många har uppfattningen att andra förpackningar än flaska innebär en sämre produkt. Vårt mål är att visa vindrickare över hela världen att det går att få fantastiska vinupplevelser på burk och att ompröva sin uppfattning. Vi tror att vi tillsammans med andra burkaktörer kommer kunna driva en stor förändring på några års sikt. 

djuce viner på burk

Det som redan nu sticker ut i Djuce range av viner är designen. Filosofin har varit att hylla materialet, aluminiumet, genom att låta så mycket som möjligt av burken synas. Renheten som uppstår blir en naturlig canvas för konstnärer att sätta sin konst på. Design i all ära men att kommunicera vin på burk är en utmaning i många led. Syftet med vin på burk är inte att skapa viner som ska lagras, utan för direkt konsumtion, materialet är nämligen lufttätt vilket förhindrar utveckling. Djuce har istället, i vissa fall, valt viner som redan lagrats på fat och som därmed har utvecklats redan vid burkningen, vilket ger en stor potential för framtiden. 

Kan formatet vara till nackdel? De små burkarna om 250 ml bjuder endast ett par glas vid servering. 

Pontus förklarar vidare. – Vi tycker det mindre formatet är fantastiskt. För det första finns det en ’drink less, drink better’ aspekt som känns helt rätt i tiden. För det andra, det superlätta och smidiga formatet. Båda öppnar för att njuta av vin på mer hälsosamt sätt till vardags men också att vid andra tillfällen, som ex. camping, båtliv och picknick där flaskan kan vara ett hinder. Storleken bidrar också till mindre svinn”. 

djuce burkvin

Kanske är det framtiden vi ser här, en symbios mellan hållbart framställt vin, hållbara förpackningar, hög kvalitet från hantverksmedvetna vinbönder tillsammans med samtida konst och design? 

– Som jag inledde med är det en drivande faktor till att vi satte igång. Världen behöver att alla industrier ifrågasätter hur saker görs, så även vinindustrin. I dagsläget finns det otroligt mycket vin som inte behöver vara på glasflaska och som kostar klimatet ofantlig mycket. Med det sagt handlar vår kommunikation och vår produkt egentligen inte om klimatet, eftersom vi inte tror att konsumenter göra sina val rationellt. För att driva beteendeförändring behöver vi vinna folks hjärtan. Det är därför vi bygger en hel värld av konst, samarbeten och upplevelser kring vinet för att istället skapa en emotionell relation. 

I skrivande stund finns sju viner från Djuce i fasta-, beställnings- och tillfälliga sortimentet genom leverantören Provinum.

Vill man hålla koll på alla nya viner och limiterade släpp kan man alltid besöka Djuce shop online på www.djucewines.com

djuce_provade_winetable

 

Mer om vin på burk av Pär Strömberg

 

Annons

Adega de Monção Alvarinho

Adega de Monção Alvarinho

Land:Portugal
Pris:43 ,-
Alkoholhalt:12.5%
Volym:250 ml

Adega de Monção Alvarinho

Land:Portugal
Pris:43 ,-
Alkoholhalt:12.5%
Volym:250 ml

Adega de Monção Alvarinho är en charmig burk av äkta vin med exotisk frukt och mineral från duktiga importören Pompette. Vinet bjuder på underbar havssälta syrlig frukt, grapefrukt, lime, frisk syra och torrt läskande. Matchar perfekt den traditionella svenska högtidsmaten som lax, ägghalvor eller varför inte  till kräftor och skagenröran!

NR: 2825

De bästa vintipsen & recepten, rätt ner i din inkorg.

Vi älskar att dela med oss av det goda vi provar. Ta del av våra undangömda favoriter genom att registrera dig här.