Förskottsbetalning införs på Systembolaget
Lästid: 3 minuter
Systembolaget har under en tid testat förskottsbetalning för beställningssortimentet på ett tjugotal butiker runt om i landet. Försöket verkar ha fallit väl ut, ur deras perspektiv, för nu rullas det ut på samtliga butiker. Dock med minimal information till kunderna i förväg. Wine Tables Richard Sigray har tagit tag om ett nytt grepp som knapphändigt kommunicerats till konsumenten.
Förskottsbetalning införs på Systembolaget.
Tidigare har det varit möjligt att beställa varor och hämta ut dem på valfri butik för att sedan betala i kassan. Eller, om du ångrat dig, låta bli att hämta ut beställningen. Nu måste du alltså betala med kort eller Swish för att få igenom din order. När varan anlänt till vald butik, hämtar du beställningen i en försluten påse märkt med en dekal som säger ”förbetald”. För att lämna butiken visar du upp påsen och passerar ut genom kassalinjen.
Systembolagets pressavdelning menar att man på det här viset underlättar för kunden som slipper stå i kö till kassan för att betala. De säger att kunderna länge önskat en ”smidigare upplevelse” när de hämtar ut sin beställning, och att betala med kort eller Swish är en självklarhet vid all form av internethandel.
Fan tro’t. Beställningssortimentet är ursprungligen en kompromiss som infördes när Sverige gick med i EU. Den har länge varit styvmoderligt behandlad av både Systembolaget och många av importörerna eftersom det medför dyr administration, plockning av enstaka varor och returer av flaskor som aldrig hämtas ut.
Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att misstänka att just färre returer är ett av Systembolagets huvudskäl för att införa förskottsbetalning. Pressavdelningen lämnar inte ut försäljningsdata för enskilda butiker. Men efter att ha talat med anställda vid ett par av de större butikerna i Stockholm bekräftas att antalet returer minskat kraftigt.
Jag har också varit i kontakt med ett antal importörer. Där är åsikterna blandade. Vissa ser minskade returer som viktigt både ur ett kostnads- och miljöperspektiv. Andra är negativt inställda till förskottsbetalning och har märkt av färre beställningar, eller som en av importörerna sade ”Nu känns BS heldött”.
Som kund blir beställningen lite krångligare eftersom du behöver fylla i kortuppgifter alternativt utföra ett extra moment genom Swish. Dessutom behöver du ligga ute med pengar, den vecka eller mer, som det tar innan varorna levereras till butiken. Att handla mot faktura a lá Klarna är inte aktuellt enligt Systembolaget vars kommentar är ”Vi säljer alkohol med ansvar och ser risker för att vissa skulle råka illa ut om vi erbjöd möjligheten att handla alkohol på faktura”. Undrar hur de i så fall resonerade kring Swish, samt att många bankkort faktiskt har kredittid på en månad?
Självklart går det fortfarande att ångra sig. Jag testade att häva ett köp omedelbart efter beställning och betalning med Swish. Det gick smidigt och pengarna kom i retur nästföljande dag. Vad som händer om du aldrig hämtar ut din förskottsbetalade vara förklarar däremot inte Systembolaget på sin hemsida.
Förskottsbetalningen är här för att stanna och det är bara att acceptera för oss som gillar att handla ur beställningssortimentet. Det känns rimligt att sträva efter att minska returerna ur ett miljöperspektiv. Jag önskar dock att Systembolaget kunde vara mer transparent och kommunikativ med oss kunder.