Samarbete

Wine Table Stockholm AB

Rehnsgatan 24
113 57 Stockholm

Bild på Glaskungen – Wine Table möter Maximilian Riedel

Glaskungen – Wine Table möter Maximilian Riedel

Bild på Andreas Grube
Andreas Grube Redaktör & Skribent Vin och Sprit

Lästid: 6 minuter

Riedel är världens största – och äldsta – glastillverkare. Idag drivs familjeföretaget i den elfte generationen av Maximilian Riedel, som har rollen både som VD och som glasdesigner. Och trots många succéer i bagaget har han inga planer på att vila på lagrarna. – Vi är överlägset störst på glasmarknaden idag, men det krävs också hårt arbete för att försvara den positionen, säger han

Bild på Maximilian Riedel som häller vin i vinglas ur en flaska
Maximilian Riedel är glaskungen som inte bara driver företaget imperiet Riedel, han designar också glas. Foto: Pressbild

Snacka om att vara ett företag med anor. Glastillverkaren Riedel grundades redan 1756, även om man från start inte arbetade med just vinglas utan med smycken, prydnadssaker, vaser och andra glasföremål. Först tvåhundra år efter grundandet, 1956, klev Riedel in i vinglasbranschen, och resten är, som man säger, historia.

– Vår utveckling har i stor utsträckning skett i samklang med hur vinvärlden har vuxit. Idag är vin tillgängligt för alla människor på daglig basis, och det är en viktig del i hur vi firar saker, hur vi njuter. Och där har såklart också glasen sin naturliga plats, säger Maximilian på skärmen där vi kopplat upp oss för ett Zoom-samtal.

Det var i slutet av 1980-talet som Riedel på allvar började befästa sin position som ett av världens främsta glasmärken, och Maximilian menar att en viktig del i Riedels framgångar är att man just har den långa traditionen av att faktiskt producera glas, att man har byggt upp en djupgående kunskap för själva hantverket, både vad gäller munblåsta glas och maskintillverkade. En annan viktig del är, självklart, att man var först med att skapa specifika glas för olika druvsorter och vinstilar.

– Jag är inte bara en glasdesigner och glastillverkare, jag är också en passionerad vinälskare. Och det vi gör är att skapa de bästa verktygen för både vinproducenterna själva och för alla oss andra som dricker och njuter av vin. Vin handlar om att dela en upplevelse, och vår roll är att skapa en länk mellan vingården, vinmakarens visioner och vindrickarens sinnen.

Han menar också att en central del i byggandet av varumärket Riedel har varit att man lyft fram vinkaraffen som ett vackert designföremål som både förgyller matbord runt om i världen, och samtidigt ytterligare förhöjer vinupplevelsen.

Maximilian Riedel doftar på vin ur ett glas med karaffen Veloce Amadeo Blue i handen
Maximilian Riedel med karaffen Veloce Amadeo Blue. Foto: Pressbild

20-årig storsuccé

Maximilian själv gav sig in i familjeföretaget i tjugoårsåldern, och han menar att det var ett enkelt och självklart beslut.

– För mig var det givet, jag såg det som en fantastiskt möjlighet. Både att få hjälpa till att driva företaget vidare, och som ett sätt att få se världen. Jag gjorde min första resa till Asien 1997 och då var den marknaden bara i sin linda för oss. Sedan hamnade jag i USA där den stora vin-boomen just hade börjat. Det var otroliga tider.

Det var också under åren i Nordamerika som Maximilian kom att skapa en av Riedels största succéer någonsin, den skaftlösa så kallade O-serien. Och här har vi verkligen ett klassiskt exempel på hur nöden kan vara uppfinningarnas moder.

– Jag bodde i New York på den tiden och jag var ganska trångbodd, det fanns inte så gott om förvaringsytor. Så jag började skissa på designen till vinglas med enbart kupa som var både vackra och goda att dricka ur. Och så föddes O-serien.

Nästa år firar serien tjugo framgångsrika år, vilket Riedel kommer att uppmärksamma genom att släppa en specialbox med tre olika druvspecifika glas.

Genom åren har det blivit en mängd olika glasserier för Riedel och jag frågar Maximilian om han ibland kan uppleva att de i någon mån tävlar mot sig själva? Men nej, så ser han det inte alls.

– Precis som i övriga vinvärlden vill vi möta alla olika typer av budgetar, prislägen och åldersspann, eftersom somliga vill lägga mycket pengar på sina glas och andra betydligt mindre. Dessutom vill vi kunna erbjuda speciella glas för restauranger, det är en viktig del av vår verksamhet, säger han och fortsätter:

– Sedan är det såklart så att vinvärlden utvecklas och vi behöver vara på tårna för att möta upp olika nya strömningar. Vi är ett globalt företag som säljer våra produkter på över hundra marknader, och självklart ser behoven och önskemålen olika ut på olika marknader.

En övergripande och långvarig trend har varit att ”ju tunnare och lättare desto bättre”, och där var det faktiskt just Riedel som gick i bräschen.

– Det var något min farfar började med på 1960-talet. På den tiden var det ingen annan som gjorde den typen av glas och knappt någon trodde på idén. Men idag är det den rådande normen.

En annan, mer nutida trend, är att glas med färger har blivit inne igen, och i det segmentet har Riedel skapat serien Fatto a Mano. Just den serien är också ett tydligt exempel på hur olika serier fungerar på olika marknader.

– Ja, Fatto a Mano är omöjliga att sälja i till exempel Tyskland och Österrike. I Asien däremot är den serien en enorm hype, säger Maximilian.

 

Bild på Maximilian Riedel i en fåtölj med röd bakgrund hållandes i ett vinglas
Maximilian Riedel med ett glas ut serien Veloce. Foto: Pressbild

Försvara tillväxten

Så framtiden då? Riedel har aldrig varit mer framgångsrikt än just nu, för till skillnad mot många andra bolag ledde åren av pandemin till en kraftigt ökad försäljning. Anledningen var såklart att när folk inte kunde gå ut och äta och dricka satt man hemma, och då unnade man sig också lite extra, även vad gäller glas.

– Vår business boomade under de åren, vi ökade vår försäljning ungefär femtio procent, säger han.

Målet nu är att försöka försvara den tillväxten, men Maximilian tror samtidigt att de kommande åren kommer att bli tuffa. Dels på grund av krigen i världen, dels på grund av det allmänna ekonomiska läget.

– Vi märker absolut av att läget är problematiskt just nu, med minskad köpkraft från många konsumenter. Men vi försöker parera det på olika sätt, och vi har marknader där vi växer kraftigt, som till exempel Kina och Taiwan.

Men även om tiderna är tuffa har Riedel inga planer på att bromsa. Under vår intervju avslöjar Maximilian att det kommer att dyka upp två nya serier inom kort, en för krog och en för privatkonsumenter. Exakt när de ska lanseras är däremot oklart.

– Det stora problemet i processen just nu är företaget som tillverkar själva formarna som vi använder för att gjuta glasen. Av någon anledning har de en väldig eftersläpning. Vi får se vad som händer.

Man jo, visst är Riedel väldigt starka på många håll i världen. Vad gäller marknader är USA överlägset störst, ungefär 35 procent av totalen. På andra plats kommer Tyskland, Österrike och Schweiz, följt av Japan, Australien, Korea och Skandinavien, där inte minst Sverige intar en särställning.

– Sverige går väldigt bra för oss, vilket är fantastisk kul att se. Ibland känns det som att varenda person i Sverige dricker vin ur Riedelglas. Det är hedrande.

 

Tidigare artiklar av Andreas Grube
Läs mer om Riedel

De bästa vintipsen & recepten, rätt ner i din inkorg.

Vi älskar att dela med oss av det goda vi provar. Ta del av våra undangömda favoriter genom att registrera dig här.