Naturvin i Champagne
Lästid: 12 minuter
Naturvin i Champagne? Champagnes internationella rykte handlar snarare om lyx och flärd, slott och hus och en plats där högklassiga dyra viner produceras. Men finns det en plats för det naturliga i det annars så mytomspunna exklusiva mousserande vinet?
Naturligt vin i Champagne, finns det?
Definitionen naturvin är svårfångad redan från start, så inledningens fråga får ett diskutabelt svar. Det vi kan säga är att det normalt sett inte är en term vi förknippar med Champagne.
Champagnes internationella rykte handlar snarare om lyx och flärd, slott och hus och en plats där exklusiva viner produceras, år efter år, i likriktade husstilar. Ett rykte underbyggt av storhusen som producerar miljontals varumärkesbeklädda flaskor för en alltmer välbärgad och törstande världsomspännande massmarknad.
Med volym i fokus har själva produktionsmetoden för “storhuschampagne” bidragit till att man i produktionsledet, blandat bort, påverkan av terroir ur själva vinet. Champagnehusen har med volym och internationell framgång förbisett den fokusering på varje liten unik växtplats som grannarna i Bourgogne förädlat till historiska ideal.
Faktum är att det intensiva jordbruket under 1970- och 1980-talen skapade svåra brister i Champagnes vingårdar i en omfattning som knappast setts i någon annan vinodlingsregion i Frankrike. En inte helt ekologisk men kanske tidstypisk metod för att luckra upp jorden skedde i form av att strimlat plastavfall från det större Paris-området spreds över stora delar av Champagne-vingårdarna. Ett elakt minne av små blå pellets som fortfarande kan ses i många av regionens marker.
Förändring i Champagne
Om vi ser till förändringen som skett i Champagne under de senaste femton åren så har en ny generation vinbönder tagit över gårdar från en föräldrageneration som i stor mån tidigare sålt all sin frukt till de stora champagnehusen eller som varit del av de stora kooperativen. Ekologisk vinodling och Biodynamisk tillämpning i vingårdarna har ökat markant och det är inte bara de små odlarna som går den vägen. Flera av de större producenterna, familjeägda Louis Roederer till exempel, är under omvandling till att bli ett biodynamiskt certifierat vineri.
Hos de mindre odlarna har denna nya generation istället börja buteljera sitt eget vin från sin egna gårdar. Många har upptäckt den skatt av fantastiska marker som funnits i sin familjer i generationer. Istället för att blidka de stora husen med druvor fokuserar de på vad sitt eget material, odlingsmetoder, terroir och årgångar kan ge för olika uttryck i sin egen produktion. Problemet är att den traditionella metoden för champagnetillverkning är en komplicerad metod som kräver manskraft och handpåläggning, något man i naturvinsrörelsen försöker komma bort ifrån, där non-interventional hyllas och vurmas för. Method Ancestral, det som också idag går under namnet Pet-Nat är den metod som kräver minst mänskligt ingripande och som också är valet för mousserande vin i de flesta naturvinsidkares portfölj. Med det sagt är det inte heller någon enkel metod att få till.
Den här rörelsen brukar kallas ”grower champagne” – vin som buteljeras och säljs av vinbönder som själva odlar sina druvor, vilket alltså tidigare varit en ovanlighet i Champagne. Den svenska termen odlarchampagne har under de senaste femton åren förändrat synen på vad champagne kan vara och verkligen till det mer intressanta och bättre.
Frankrike har tidigare betraktat champagnevin på den traditionella metoden som en av de svåraste produkter att framställa av druvor. En motsats till den naturvinsrörelse som under de senaste decennierna har vuxit fram. Fransmännen har i mångt och mycket stått upp för allt det civiliserade i samhället, både när det gäller kulturella och kulinariska betydelser och sett champagne som det högsta uttrycket för den civilisation de har skapat. Faktum är att i knappast någon nation är övertygelsen om kulturens betydelse lika stark som i Frankrike. Med det sagt utropades även den intellektuella motrörelsen i Frankrike genom Jean-Jacques Rousseaus motto “Tillbaka till naturen!” vilket skapat otaliga lärjungar. Motsägelsefullt eller inte, men idag är Paris, av alla ställen, epicentrum för den europeiska naturvinsrörelsen.
Naturvinsmässan RAW i Berlin*
Under ACB’s (Association des Champagnes Biologiques) fana hittade ett dussin champagnevinmakare i år vägen till naturvinsmässan RAW i Berlin, en ansedd sammankomst för naturvinvärldens viktigaste spelare. Men så har det inte alltid varit. När Raw hölls för första gången i Berlin 2015 var enbart ett litet antal champagnevinmakare, som exempelvis Laherte Frères, representerade och tyvärr har deltagandet sjunkit med åren fram tills nu.
Den “nya vågen av champagne” vi pratar om här har mycket att tacka förespråkarna för en återgång till traditionellt, förindustriellt jordbruk och åtagandet från dedikerade odlare i regionen. Det är i dag de små odlarna och hantverkarna som med Davids slunga kan påverka Goliat att skydda den ekologiska mångfalden, marken och frukten som utgör basen för en av världens kändaste vinregioner. Det kombinerade engagemanget för vinodling, så nära naturen som möjligt, med en kompromisslös kvalitetsmedvetenhet är vad dessa odlare i dag står för. Så länge de delar med sig av den vägledande principen om lägsta möjliga ingrepp i vinodlingen är denna rörelse bara att välkomna med tanke på de enorma uppgifter som vinodlingen står inför i framtiden, även i det mer kommersiella Champagne.
*Bevakat av Stefan Pegatzky på www.sur-la-pointe.com
Champagne Delalot och Maison Jérôme Lefèvre
En av de odlare som blivit hyllad under RAW och som går i bräschen för den nya naturliga rörelsen i Champagne är den tidigare franske konst-curatorn Jérôme Lefèvre.
Med Champagne Delalot har han tagit den kulinariska världen med storm genom sina moderna, expressiva och biologiska mikrocuvee-champagner. När han för ett antal år sedan tog över familjegården i Vallée de la Marne i Champagne med en vision om att återgå till gårdens ursprung och historia döpte han sina viner som en hyllning till sin mor, efter hennes flicknamn, Eliane Delalot. Arbetet i den 1.07 ha lilla gården sker för hand, helt naturligt med fokus och uppmärksamhet på varje vinstock. Hans viner finns på trestjärniga krogar som Maaemo i Oslo och Relae i Köpenhamn. Med namn som LES DIONYSIAQUES, PLÉIADES och LES ILLUMINATIONS drar han paralleller till konst och litteratur och visar sin estetiska och filosofiska tanke bakom varje vin. Sedan något år tillbaka gör Jérôme även stilla Côteaux Champenois samt ett par utvalda exklusiva cuvéer mousserande viner som mikro-négociant med druvor från odlarvänner under namnet Maison Jérôme Lefèvre.
Bland de otaliga nystartade företagen i Champagne de senaste åren är Jérôme Lefèvre ett av de mest reflekterande och ambitiösa. Hans vision och radikalt puristiska vingårdsskötsel – filosofiskt underbyggd från David Thoreau till Masanobu Fukuoka – använder inte några maskiner alls. Lika återgående till ursprungets historiska hantverk presenterar han en framåtsträvande toppmodern varumärkesimage. Med en mycket fransk förståelse av själva produkten, i total symbios med sina egna naturliga viner, den exklusiva atmosfär som omgärdar Champagne och den franska kulinariska rikedomen, har han vunnit mark och blivit eftertraktad som få i branschen. För några år sedan hade vi möjligheten att beställa Eliane Delalote på bland annat Ekstedts restauranger, men tyvärr finns till dags dato ingen importör av de eftertraktade vinerna i Sverige.
Jag hade möjlighet att ställa några frågor till Jerôme.
Var befinner ligger dina marker och hur är vingården fördelad över dina viner?
”Vingården ligger i Vallée de la Marne, där två tredjedelar ligger i Charly sur Marne och den andra en tredjedel i Saulchery. Vingården är en del av Vallée de la Marne som är känd för kvaliteten på meuniers, så jag har mest meuniers. Jag har en del med pinot noir, otroligt uttrycksfulla pinots planterade 1989 och endast några rankor av chardonnay. Cuvéerna Millésime och Pléiades är gjorda med två plotter pinot noirs och en plot meuniers planterade 1974, båda planterade i en sableux-jord, båda i Saulchery.
Min Illuminations (rosé de saignée longue macération) är en cuvée gjord med pinots. Cuvée Impressions är från en liten del från av en gammal tomt med meunier planterad 1971, gjord med lång lagring i ek”.
Vänligen utveckla lite om din arbetsmoral och estetik.
”Att jag arbetar helt för hand beror på en upplevelse jag hade som barn. Mina föräldrar skilde sig och min mamma arbetade på vingården för hand i några år eftersom hon inte kunde köra maskiner. Jag var ett barn men jag hjälpte till mycket på vingården och använde bara små och inte särskilt lämpliga verktyg. När jag sen växte upp och valde mitt liv, inkomst och politik (även på grund av den musik jag brukade lyssna på) som fick mig att tänka hur jag levde som barn och det vackert och viktigt för mig. Jag kom ihåg min mamma från den tiden när jag kom tillbaka och tog över gården och valde då att döpa mina viner till Eliane Delalot av den anledningen, det är min mors flicknamn, men i dag heter de endast Champagne Delalot.
“Och, jag är också övertygad om att vi förlorar en del av vår kunskap genom överanvändandet av maskiner. Till exempel med våra iPhones, vi skriver bara in namnen på våra vänner en gång och vi har ingen aning om deras nummer i minnet som man hade när jag var barn. Samma sak med GPS när du är taxichaufför, ingen hittar längre någonstans utan den. Det är samma sak för jordbruket, jag insåg att traktorerna och kemikalierna ersatte viktiga kunskaper och att vissa tekniker och hantverk försvann. Så jag behöll min farfars fars metoder och material och lärde mig mycket av skrifter som gjordes på hans tid. Det är därför tekniker som poignettage är intressanta för mig. Liksom traditionell paillage – för mig blir detta på något sätt väldigt samtida. Mina viner är väldigt historiskt terroirbundna, men också väldigt samtida. Jag vill ge maximalt av den mycket specifika terroiren i detta meuniers-område med champagner som verkligen är riktigt uttrycksfulla viner”.
Så du växte praktiskt taget upp i vingården innan du ger dig ut på en karriär inom musik och konst?
“Vingården är från min familj. Jag är den nionde generationen odlare i familjen, jag har precis börjat utveckla vingården men den är fortfarande väldigt liten. Jag ville tillägna min mamma vinerna, men nu har hennes namn ändrats men till en början ville jag ge det namn hon hade när jag var barn, i samma ögonblick som jag berättade om det för henne.
Vingården är från familjen Delalot så det är inget konstigt med det egentligen. Men min mamma och min farfar gjorde inte vin själva, så när jag tog över vingården, skapade jag varumärket och gjorde vinet själv. Jag lärde mig att allt om att göra vin med min farbror Christophe Lefevre”.
“Det finns också en koppling till konst som är ganska personligt men väldigt viktigt i mitt förhållningssätt. Jag betraktar viner som föremål för kontemplation lika väl som jag ser på konst. Kontemplation är mycket viktigt och värdefullt för mig. Det kräver tid och kunskap. Barn har denna förmåga till kontemplation naturligt. Jag har två barn och jag gillar hur de ser på ett landskap eller ett konstverk. Jag tror att vi tappar det här när vi växer upp. Det är egentligen samma sak med vin, vi måste lära oss att uppskatta det, hur vi ska tänka om det. Kontemplation är något väldigt mänskligt, väldigt värdefullt”.
Alors recto verso!
Lista på småskaliga odlare som jobbar så naturligt och hantverksmässigt i Champagne.
Champagne Jacques Selosse
Champagne Guillaume S.
Marie & Olivier Horiot
Champagne Etienne Calsac
Champagne Frédéric Savart
Champagne Huré Frères
Champagne JM Sélèque
Champagne Suenen
Champagne Pehu Simonet
Pascal Doquet
Champagne Fleury
L & S Cheurlin
Philippe Lancelot
Champagne Vadin-Plateau
Champagne Larmandier-Bernier
Vouette & Sorbée
Thomas Perseval
Laherte Frères
Emilien Feneuil
La Closerie
Emmanuel Brochet
Christophe Mignon
Champagne Legrand-Latour
Champagne La Parcelle
Champagne Clandestin
Champagne André Beaufort
Bérêche et Fils
Aurélien Lurquin
Amaury Beaufort
Mer att läsa om Champagne:
- Grab a Bottle – det lackar mot helgfirande av Pär Strömberg
- Champagnes områden och druvor av Maja Berthas
- Odlarchampagne med terroir och champagnehus med stil av Karin Ericson
- Champagne – mer än bara bubblor av Andreas Grube
- Liveprovning: Master Class | Champagne med Maja Bertas, Andreas Grube och Pär Strömberg
Annons
Henriot Millésimé Brut 2012
Henriot Millésimé Brut 2012
Ett årgångsvin med klass, komplexitet och härlig livfullhet. Krämig, rik doft och krispiga mineraler – mjuk och frisk mousse med toner av äpplen, färsk citrus och nybakad brioche. Perfekt som aperitif eller till stilfulla rätter med fisk och skaldjur.