Samarbete

Wine Table Stockholm AB

Rehnsgatan 24
113 57 Stockholm

Bild på Split the G – Guinnesstrenden som förändrar dryckeskulturen

Split the G – Guinnesstrenden som förändrar dryckeskulturen

Bild på Tina Johansson
Tina Johansson Vinskribent och chefsommelier

Lästid: 3 minuter

Guinness, världens största stoutbryggeri, upplever just nu en renässans. Det ikoniska ölet har gått från att vara en klassiker för rugbyfantaster och äldre herrar till att bli en global trend som få kan missa. Split the G är Guinnesstrenden som förändrar dryckeskulturen.

Sociala medier

På sociala medier fylls flöden av bilder på den mörka stouten med sitt ikoniska skum. Och inte nog med det – Guinness har blivit så populärt att det bokstavligen säljer slut på pubar världen över.

Jag besökte bryggeriet i början av 2024 där jag fastnade direkt och märkte snabbt att jag inte var ensam. Numera dricker många Guinness inte bara för smaken, utan för att det har blivit en statussymbol och en del av deras identitet.

Split the G - Guinness trendar
Guinness, världens största stoutbryggeri, upplever just nu en renässans. Foto: Tina Johansson

Vad ligger bakom Guinness återkomst?

Guinness framgångssaga kan delvis spåras till sociala medier och kändisarnas inflytande. När profiler som Kim Kardashian fångades på bild med ett glas Guinness och artisten och skådespelerska Olivia Rodrigo bar en Guinness-tröja på scen, exploderade intresset. TikTok-trenden ”Split the G”, där man försöker dricka så att skumlinjen hamnar perfekt i mitten av G:et i logotypen, har också lockat en ny, yngre publik.

En annan faktor är Guinness status som mer än bara ett öl – det har blivit en symbol för gemenskap, pubkultur och ett kvalitetsmedvetet val. För många handlar det inte bara om smaken, utan om identiteten det signalerar.

Split the G - Guinness trendar
Numera dricker många Guinness inte bara för smaken, utan för att det har blivit en statussymbol och en del av deras identitet. Foto: Tina Johnasson

En överväldigande efterfrågan

Guinness har blivit så efterfrågat att bryggeriet inte hinner med. I slutet av 2024 började ransoneringar för att hantera den enorma ökningen i försäljning. Pubar i Storbritannien och Nordamerika fick minskade leveranser, och även Sverige påverkades. Flera pubar, som klassiska Wirströms i Stockholm, stod inför tomma fat vid årsskiftet.

Läsa mer

Trots bristen har Guinness inte minskat sin produktion – tvärtom. Bryggeriet kör för fullt och har till och med öppnat sina nödlager för att klara trycket. Planen är att möta efterfrågan före januari månads slut, lagom till Six Nations Championship, där Guinness är en given favorit.

Split the G - Guinness trendar
Bryggeriet Guinness kör för fullt och har till och med öppnat sina nödlager för att klara trycket inför rugbyns Six Nations Championship. Foto: Tina Johansson

Murphy’s och andra stoutmärken kliver fram

Med Guinness på tillfälligt tillbakadragande har andra stoutmärken tagit plats. Murphy’s, en mindre känd irländsk stout, ökade sin försäljning med otroliga 632 % under julen. Även svenska hantverksbryggerier ser ett uppsving i försäljningen av sina stouts. Det verkar som om Guinness popularitet öppnat dörren för stoutens återkomst som ölstil.

Guinness framtid: En trend eller en revolution?

Är Guinness-trenden här för att stanna? Som med många sociala medietrender kan populariteten avta, men det faktum att så många upptäckt och uppskattat stout lovar gott. Särskilt Guinness 0.0, deras alkoholfria variant, har blivit en favorit och visat att även alkoholfria öl kan leverera hög kvalitet.

Oavsett om Guinness fortsätter att dominera eller inte, har stoutens renässans fört med sig en positiv förändring för ölälskare och för pubkulturen. Kanske är detta början på stoutens tid i rampljuset? Länge leve stouten!

Läsa mer

Dela via:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

De bästa vintipsen & recepten, rätt ner i din inkorg.