Wine Table möter vinmakaren Fredrik Johansson
Lästid: 9 minuter
Fredrik Johansson är svenskättlingen som idag ansvarar för vinmakningen hos Staglin Family Estate i Kalifornien. Med en brokig bakgrund inom både segling och finansbranchen fångade vinets värld upp honom och vägen har sedan varit utstakad. Wine Table bjöd in Fredrik till vårt vinbord och provade hans viner under ett varmt samtal om vinets förunderliga väsen.
– Vin är förvandling. Jag är blir alltid inspirerad av och har vördnad för resan som är fångad i en flaska vin.
Från rötterna i marken, upp genom stammen och strukturen på vinstocken, genom bladverket och ut i klasarna. Efter skörden i sorteringen av frukten, pressningen och leveransen till de kärl där jäsningen och mognaden sker – från jord till frukt till aromer och smaker i gommen med hjälp av naturen och vinmakaren – påverkan kan ske på otaliga sätt, stora som små, av beslut som fattas längs vägen, både i vingården och i källaren.
Som bäst är det ett synergistiskt uttryck för natur och människor i samklang, av en tid och en plats, av en årgång och en vingård. Hur druvor med hjälp av jäst, bakterier, syre och tid blir något helt annat, många gånger, skiftande och komplexa, fruktiga, salta, jordnära, mineraliska, fruktiga, syrliga, texturerade, strukturerade och koncentrerade.
– Det förvånar mig fortfarande hur länge vi kan fortsätta uppleva, utforska och till och med njut av denna jästa druvjuice.
Fredrik Johansson föddes i Connecticut, USA, av svenska föräldrar.
– Min pappa var ingenjör från Stockholm och min mamma är från Skellefteå och arbetade för den svenska utrikesförvaltningen i Montreal, Kanada, där de först träffades.
Barndomen och uppväxten var mer svensk än amerikansk och hans första språk var svenska eftersom det var vad föräldrarna talade i hemmet. Jularna firades med jultomte och Midsommar med sill-lunch och de var medlemmar i Svenska Skidklubben i Vermont. Kopplingen till Sverige har alltid varit stark då resten av släkten, förutom en kusin, fortfarande bor kvar.
– Jag lämnade Connecticut för att studera maskinteknik och marinarkitektur vid University of California i Berkeley. Efter att ha växt upp nära havet och seglat större delen av mitt tidiga liv, var min första dröm att designa segelbåtar.
Tiden på universitetet inspirerade till många förändringar och efter ett skifte till samhällsvetenskap avslutade Fredrik sina studier med examen i utvecklingsekonomi och litteratur. Direkt efter examen fick anställning inom juridik och finans där han för första gången fick smak för vinet.
– I den miljön fick jag möjlighet att prova viner som jag först inte kunde förstå mig på. Hur kunde en vindruva producera salta smaker och lukta som örter eller rökt kött? Det var som ett pussel jag blev besatt att lösa.
Upplevelsen lockade honom till vinets värld och slutade med att han ägnade mer tid åt att studera Bourgogne- och Barolo-kartor än han gjort inför sin finansanalytikerexamen.
– Jag ställde så många frågor till de vinmakare jag hade mött att en av dem föreslog att jag skulle komma och jobba för dem och lära mig direkt på plats.
Sex månader senare avslutade Fredrik sitt aktieanalytikerjobb i Silicon Valley och flyttade upp till Napa Valley där han började dra runt slangar och lära sig vinframställningens mekanik i källaren. Hans mentor visade sig vara en fantastisk lärare, inte bara i vinframställningsprocessen, kanske ännu mer i det viktiga beslutsfattandet som allt som händer i en vingård, från vinstockarna, till frukten och juicen i tanken och vad det kan resultera i för framtiden. Efter två årgångar som skördepraktikant i Napa Valley och i Sonoma Valley, åtskilda av en sex månaders praktik på Two Hands Wines i Barossa Valley i Australien anställdes han som assisterande vinmakare till Thomas Rivers Brown på Outpost Estate Wines på Howell Mountain i Napa Valley. Tillsammans med akademiska studier vid UC Davis, Bordeaux Sciences Agro och University of Dijon han kompletterade han sin praktiska utbildning och var redo för vinets värld som vinmakare.
Idag jobbar Fredrik Johansson på Staglin Family Wines, ett familjevineri i Napa Valley som drivs av respekt, balans, helhet och autenticitet. En vingård med mål att stödja en levande jord och ett levande ekosystem. Vineriet ägs och drivs av mor och dotter Staglin med hjälp av männen kring dem. Mamma Shari köpte gården tillsammans med sin man 1985 och i egenskap av dottern Shannon, är den nya generationen i färd att ta över. Staglin förfogar över 30 hektar mark varav 20 är planterade med vinrankor. Resterande består av odlingar av andra grödor, grönsaker och frukt, skog och djurhållning. Vingården är ekologiskt certifierad och gården och vineriet drivs med solkraft. Familjen är även en av få som odlar och gör vin av chardonnay i området, något Shari Staglin ligger bakom, hon kallas inte Shari-Chardonnay utan anledning.
Familjen är dedikerade filantroper och projektet Salus, namnet på en serie viner, går till välgörenhet. Sedan starten 1985 har de donerat och samlat in mer än en miljard dollar för att stödja välgörenhetsorganisationer, inklusive deras främsta intresse och sak, Music Festival for Brain Health.
Hos Staglin jobbar Fredrik Johansson som Director of Winemaking tillsammans med vinmakaren Matt Peterson och källarmästaren Kyle Kemp i ett tight team under ägarinnorna Shari och Shannon. Här månar de om sina anställda och ser till att behålla arbetskraften i vingårdarna år efter år, något som annars är en utmaning i området.
Det finns få absoluta sanningar inom vinodling och vinmakning, det är inte svart och vitt och väldigt få rätt och fel. Vinmakning är ett yrke fullt av valmöjligheter, preferenser och oändliga variationer och precis som i musik, film och konst kommer människor att vara oense om vad som är bäst eller sämst, vad de gillar eller ogillar, och alla kommer att ha rätt för sig själva och sin egen smak. Vin är ett av det mest demokratiska livsmedel vi har och täcker ett stort spektrum av uttryck, preferenser, prispunkter och tidslinjer.
– Jag strävar efter substans och stöd framför stil och effekt. Jag hoppas att de viner jag hjälper till att skapa smakar mer som platsen de kom ifrån och säsongen de växte i än de smakar av de beslut jag tagit och de verktyg jag använde. Jag ser en vinmakare mer som en avslöjare än en skapare.
Under vårt möte provar vi genom ett antal av de viner Fredrik ligger bakom: Staglin Estate, Salus och hans eget projekt RESA. I alla avseenden pratar han om sig själv som en arkeolog på fältet, som sakta avslöjar artefakter genom att borsta bort tidens sand och jord som begravt och dolt dem.
– Jag tror på minimalt invasiva och interventionella vinframställningsmetoder som i slutändan stödjer ett uttryck för den skördade frukten. Jag tror på en naturlig vinframställning och viner som levande uttryck samtidigt som de är sunda, stabila och skyddade så att de kan uttrycka sig fullt ut i glaset när de än hamnar där. Min passion för vin är relaterad till min passion för naturen, mer specifikt hur förändring, omvandling och årstider är en grundläggande del av naturen och den naturliga värld vi lever i.
RESA är ett mer personligt projekt där Fredrik hoppas kunna hedra sina föräldrar, en svensk uppväxt och sitt svenska arv samtidigt som han utforskar ytterligare druvsorter som han älskar men som skiljer sig från han fokuserar på i vinerna från Staglin Estate och Salus.
– Jag valde det svenska ordet resa för dess dubbla definition av att resa fysiskt eller resan man gör i livet, för att fira att var vi hamnar och hur vi kom dit kan vara väldigt annorlunda än vad vi ursprungligen tänkt oss eller planerat. Ibland kan människorna vi möter och samtalen vi har kring en flaska vin förändra resan vi är på och leda oss någonstans oväntat och helt nytt är en av de saker jag älskar mest med det sociala och gemensamma av att njuta av vin tillsammans.
Grenache var det första fokuset, inspirerad av både det lilla vingårdsblocket med historiska vinsticklingar han hade på Outpost Estate och en flaska 1985 Chateau Rayas Chateauneuf du Pape som han hade turen att njuta av efter den första druvskörden 2003.
– Jag hade aldrig känt doften av något så översvallande, upplyft, komplext och lockande. Jag kunde se och känna kopplingen mellan denna fantastiska flaska äldre Chateauneuf och den grenache jag hade hjälpt till att skapa med Outpost och jag visste då att jag behövde utforska denna sort ytterligare på mina egna villkor i framtiden.
Medan många i de svalare kustvinområdena i Kalifornien försöker efterlikna Bourgogne, tänkte Fredrik annorlunda och att han kanske skulle ha större framgång med att uttrycka eller fånga de element han uppskattar i traditionella röda Bourgogne fast med grenache i det generellt varmare klimatet i Kalifornien, än vad han skulle kunna göra med pinot noir, till och med från de svalare delarna. Passionen Bourgogne delar han med ägarinnan Shannon Staglin vilket inspirerade dem att tillsammans utforska vilka uttryck de kunde upptäcka och avslöja i den varierande terroiren längs Kaliforniens kust och de intilliggande bergen.
– Min ”heliga graal” skulle vara att tillverka ett vin som har “nåd” – något jag inte riktigt kan definiera men kan känna igen när det väl dyker upp. Kanske är det ett goldielock-tillstånd av övertygande aromatik tillsammans med en särpräglad smakbild, balans, kraft, snygghet, finess, längd och uthållighet som samtidigt får dig att både pausa och beundra medan du redan längtar efter nästa klunk.
Fredag 31 maj lanseras Staglin Family Salus Cabernet Sauvignon 2019 för första gången i Sverige:
Staglin Family Salus Cabernet Sauvignon 2019
Svenskättlingen Fredrik Johansson är mannen bakom Staglins värdegrunder och vinmakande. Ett familjevineri som ägs och drivs av mor och dotter, som dedikerat sitt liv för att ge tillbaka till medicinsk forskning där all vinst år till bättre behövande. Svartvinbär direkt i nosen, med mer mörk frukt, svart frukt, grusig mineralitet, rostad ceder och sandelträ. Mjuk, len och läskande frisk med seriöst texturell kropp och mjuka avrundade tanniner. Det råder ingen brist på koncentration och fyllighet med dess otroligt aromatisk nos, koncentrerad och seriös, svartfruktig och mörkt bärig med integrerade fat. Mjuk len och skön textur, vanilj och örter, läder, ceder och komplexa nötiga toner, mycket stort och väldigt gott. (Swedish Brand, 240 fl.)